Теодора Тодорова: Няма проект или сектор, където прилагането на Agile принципите да е невъзможно

„Agile ни учи точно това – как да си адаптивен. Най-важно е отношението на хората към работата. Емоционалната интелигентност  - съпричастност и умение да разбираш другите винаги е била едно от най-важните качества, но сега се оказва критична“, казва тя.

28 May 2020
  • Agile
  • Agile Principles
  • Project Management
  • bTalks Agile

Теодора Тодорова е Agile коуч, с над 15 години опит в софтуерната индустрия. През 2017 г. Теодора основава bTalks Agile, консултантска компания, която помага на организациите, екипите и отделните личности да постигат по-добри резултати в своите Agile процеси чрез coaching услуги и обучение. Нейната мисия е да помогне на хората да възприемат Agile мисленето и да оптимизират процесите си чрез прилагане на Agile практики.

Здравей Теодора! Как Agile мисленето и практики помагат за съхраняване на бизнеса и за излизането му от настоящата криза?

Както видяхме от кризата с COVID-19, не можем да планираме всичко. Някои бизнеси се наложи буквално да преустановят дейност от днес за утре. Agile ни учи точно това – как да си адаптивен, защо е важно да се вземат решения във възможно най-последния момент, защо дългосрочните детайлни планове са безсмислени...

Agile е изцяло насочен към клиента и потребностите и нуждите на клиентите се промениха с настоящата криза. Компаниите, които са наложили този начин на мислене, веднага реагират и ще успеят да удовлетворят техните нови нужди.

 

Как се променя Agile в периоди на криза? Как практиките се адаптират към настоящата ситуация? Какви са тенденциите?

Това, което се случи най-вече в организациите, е, че много голяма част от комуникацията премина онлайн. Agile като начин на работа винаги е насърчавал екипи, чиито членове работят на едно и също място (collocated teams) и face-to-face комуникацията. Така всички бяха изправени пред предизвикателството да работят отдалечено от вкъщи и да добавят нови канали на комуникация. Мисля, че това беше най-голямото предизвикателство пред Agile екипите.

"На практика се оказва, че най-важно е отношението на хората към работата, тяхната отдаденост, тяхната съпричастност към общия успех на екипа."

Интересното е, че по-голямата част от нашите клиенти споделят, че това не е пречка в тяхната работа. На практика се оказва, че най-важно е отношението на хората към работата, тяхната отдаденост, тяхната съпричастност към общия успех на екипа. Пандемията накара хората да ценят човешките отношения повече, което се отрази позитивно на екипната работа.

 

Как работата от вкъщи и изцяло в онлайн среда се вписва като предизвикателство и възможност за прилагане на Agile мисленето и практики? Какво да вземем от обичайната практика?

Още преди кризата повечето ИТ компании имаха опция за работа от вкъщи през част от работното време. Мисля, че сега това ще се разпространи и в другите сектори, защото организациите видяха, че работи.

 

Макар че Agile се прилага по-скоро в ИТ сектора, той залага на анализ на човешкото поведение и на факторите за успех на проекта, свързани с процесите и хората, тоест е приложим във всички сфери. Кои традиционни сектори са най-трудни при първи „контакт“ с Agile? Защо? А кои са най-бързо адаптивни?

"Преди всичко Agile се базира на набор от ценности в хората. Ценности като уважение, фокус и доверие."

Няма проект или сектор, където прилагането на Agile принципите да е невъзможно. Всичко се свежда до нагласата на хората. Преди всичко Agile се базира на набор от ценности в хората. Ценности като уважение, фокус и доверие. Не мисля, че има проект, където здравословната среда що се отнася до отношенията между хората, не може да се изгради.

Когато говорим за отделни практики обаче, въпросът е по-различен. Agile не предполага детайлно планиране в началото, позволява промяна на курса, ако е необходимо за успеха на проекта. Успехът на проекта се мери с удовлетвореността на крайния потребител, докато при традиционните подходи с това дали сме се вместили в предварително дефинираните рамки за време и бюджет. Ето защо Agile е труден за приложение в секторите, където има много документация и регулации. Това са най-вече проектите, които се изпълняват в публичния сектор.

 

В тези секторите се следва Waterfall принципите, нали? Възможна ли е трансформация и как?

Agile предполага, че много решенията относно проекта се вземат на по-късен етап, когато имаме цялата налична информация. Също така Agile стимулира екипа да експериментира – било то с нова технология или някоя функционалност. За съжаление при обществените проекти това е невъзможно, защото би било предпоставка за злоупотреби и се налага строго дефинирани правила и процедури. Ето защо е важно да познаваме и двата подхода – Agile и Waterfall, и да можем да приложим най-доброто от тях. Това е и темата на предстоящото ни обучение – Agile vs. Waterfall – как да изберем подходящия подход? - на 3-ти и 4-ти юни.

Стремежът към постигане на дългосрочен успех и удовлетворение на екипа вероятно са две от най-високите цели за ръководителите на бизнеси в момента. Как да съхраним досегашните постижения и да поставим основи за бъдещи успехи?

Успехът на екипа се базира на няколко принципа и ако един истински лидер остане верен на тях дори и в трудни времена ще получи същата реакция от хората. Това са принципите на открита комуникация, поставяне на амбициозни, но реалистични цели пред екипа, ясна визия, насърчаване на екипната работа.

 

За теб и в Agile способността и постоянният стремеж към нови знания е много важен. Все пак в какви нови умения да инвестираме?

За много хора начинът на работа не се е променил – те стоят пред компютъра вкъщи, вместо пред компютъра в офиса. Но за мениджърите се оказва трудно да поддържат сплотеност и да насърчават екипната работа. Оказва се, че хората споделят и се сприятеляват в неформални разговори пред машината за кафе или на обяд и тази позитивна атмосфера се пренася в работата. Сега не разполагаме с този инструмент.

Емоционалната интелигентност  - съпричастност и умение да разбираш другите винаги е била едно от най-важните качества, но сега се оказва критична. Това не е нещо, което човек може да развие за ден или два, дори месеци и години. Това е нещо, което се учи цял живот, но ако все още някой не е осъзнал важността на това качество, сега е моментът да го направи.

 

В настоящия момент обученията, срещите на екипи са изцяло онлайн. Как Вашият екип и практика се приспособява към новата ситуация?

До преди кризата не предлагахме онлайн обучения, поради факта, че винаги сме предпочитали живия контакт с участниците. Това много ни зарежда и предпочитаме да посрещнем участниците в нашия учебен център. Това не се е променило, но ситуацията ни наложи да не сме толкова крайни и да започнем да предлагаме обучения и онлайн.

"Едно от основните неща, на които държим в bTalks Agile, е качеството."

Едно от основните неща, на които държим в bTalks Agile, е качеството. Нашият екип напълно осъзнава, че провеждането на едно обучение в онлайн среда е много различно от провеждането му на живо. Трябваше ни малко време, за да преструктурираме съдържанието и упражненията на обученията, така че да са максимално ефективни за провеждане в онлайн среда и да държат участниците ангажирани през цялото време. Вече можем да ви поканим на онлайн обучения, които са изцяло адаптирани, интересни и полезни. С добавянето на онлайн обучения в нашето портфолио вече могат да се възползват хора от цяла България.

 

Какви са твоите 3 съвета към начинаещите в Agile и към напредналите?

Останете отворени към промяната. Бизнесът и светът никога не са се променяли по-бързо и никога не е било по-несигурно какво предстои в толкова кратко бъдеще. По възможност планирайте своята работа за възможно най-кратък период напред. Разделете я на малки парчета, които можете да доставите и след това да продължите напред с останалото. Така винаги ще бъдете в състояние да адаптирате работата, която предстои да се свърши.

 

Разговорът води Мая Цанева

Този сайт използва бисквитки за аналитични цели, персонализирано съдържание и реклами. Ако продължите да го разглеждате, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

OK